Skip to content

پرسش های متداول

 

پرسش 1 : یک عضو هیات علمی چگونه می تواند وارد سامانه شود؟

در صورتی که نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه فرد به عنوان عضو هیات علمی توسط کارشناس علم سنجی در سامانه ثبت شده باشد حتی در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کرده باشد نیز می تواند به سامانه علم سنجی وارد شود، به این منظور لازم است پس از کلیک بر گزینه ورود اعضای هیات علمی، از گزینه فراموشی کلمه عبور استفاده نماید. پس از آن در پنجره باز شده با درج کد ملی خود، از سامانه درخواست نماید که لینک ورود به سامانه را مجددا برای خود فرد ارسال کند. در صورت صحت اطلاعات وارده، لینک مربوطه به آدرس پست الکترونیک دانشگاهی فرد ارسال می شود. با کلیک بر لینک درج شده در ایمیل ارسالی می تواند مجددا برای خود کلمه عبور جدیدی تعریف نماید. پس از آن قادر خواهد بود با نام کاربری کد ملی و رمز عبوری که برای خود تعریف کرده است وارد محیط شخصی خود در سامانه علم سنجی شود.

پرسش 2: آیا یک عضو هیات علمی می تواند شخصا اطلاعاتش را در سامانه ویرایش کند؟

در صورتی که کارشناس علم سنجی دانشگاه مربوطه نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه فرد را در سامانه علم سنجی ثبت کرده باشد، عضو هیات علمی می تواند با شناسه ای که سیستم برایش تعریف و ارسال کرده به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وارد شود. پس از آن قادر خواهد بود که اطلاعات مربوط به خود را از پنل کاربری خود شخصا ویرایش نماید.

پرسش 3: برای اصلاح اطلاعاتی که به اشتباه در سامانه درج شده، عضو هیات علمی چه اقدامی باید انجام دهد؟

باید بر روی نام خود کلیک کند تا پنجره مشخصات باز شود. در بالا سمت چپ، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کند. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کند. موارد نقص و یا اشتباه و نیز شکل صحیح آن را در این قسمت یادداشت و دکمه ارسال را کلیک نماید. پس از بررسی درخواست و در صورت تایید، ظرف مدت حداکثر 3 روز کاری اطلاعات شخص مورد نظر در سامانه علم سنجی اصلاح می گردد.

پرسش 4: سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی بطور کلی چه شاخص های علم سنجی را نمایش می دهد؟

شاخص های علم سنجی ارائه شده اعضای هیات علمی در این سامانه عبارتند از تعداد مقالات نمایه شده هر عضو هیات علمی در بانک اطلاعاتی Scopus، تعداد کل استنادات دریافت شده این مقالات در بانک اطلاعاتی Scopus ، میانگین استناد به ازای هر مقاله، شاخص h-Index، شاخص h-Index بدون خوداستنادی، شاخص h-Index بدون خوداستنادی نویسندگان و شاخص‌های دیگر مانند g-Index و m-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus می باشد.

پرسش 5 : چرا مجموع همه ی تعداد مقالات عضو هیات علمی در پایگاه های مختلف (ISI، PubMed، Scopus و ...) در سامانه نشان داده نمی شود؟

سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی مبتنی بر بانک اطلاعاتی SCOPUS کار می‌کند و اطلاعات و شاخص‌های علم‌سنجی که استخراج کرده و نمایش می‌دهد صرفا بر اساس داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی Scopus است. در نتیجه انتظار می‌رود فقط مقالاتی که  در بانک اطلاعاتی Scopus هست، در این سامانه محاسبه شده و نمایش داده شود.‌هرچند تعداد مقالات فرد در سایر پایگاه‌های اطلاعاتی شامل PubMed،  ISI و حتی مقالات بازیابی شده در Google Scholar نیز استخراج و در سامانه نشان داده می‌شوند ولی شاخص‌های اصلی علم‌سنجی سامانه مانند h-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus است.

پرسش 6: چرا بانک اطلاعاتی Scopus  مبنای محاسبه ی شاخص های مقالات و H-Index  در این سامانه است؟

در سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی، شاخص‌های علم‌سنجی که مبتنی بر استناد (Citation) هستند محاسبه و ارائه می‌شود. از آنجا که بانک اطلاعاتی PubMed، بانک اطلاعات استنادی نیست و امکان محاسبه و ارائه استناد (Citation) را ندارد، نمی‌تواند مبنای استخراج این سامانه قرار گیرد. علت انتخاب بانک اطلاعاتی Scopus در مقایسه با ISI در این سامانه، پوشش گسترده‌تر مجلات در بانک اطلاعاتی Scopus در گستره موضوعی علوم پزشکی، کشور ایران و زبان فارسی است که مجلات و مقالات بیشتری را در مقایسه با ISI‌ در برمی‌گیرد.

پرسش  7: نحوه ی ادغام و یکپارچه کردن پروفایل ها و اشکال نوشتاری متعدد برای هر عضو هیات علمی به چه صورت است؟

برای انجام این کار هر عضو هیات علمی می تواند از واحد علم سنجی دانشگاه خود کمک بگیرد و یا خود فرد شخصا از طریق گزینه Author Search نوشتارهای مختلف نام خود را جستجو و سپس با انتخاب آن‌ها و کلیک بر روی دکمه Request to Merge Authors ، درخواست ادغام پروفایل‌های متعدد خود و یکپارچه سازی‌ آن‌ها را برای Scopus ارسال نماید. پس از بررسی درخواست و در صورت تایید آن، بانک اطلاعاتی Scopus حداکثر ظرف مدت دو هفته، Profile های مختلف و متعدد فرد در Scopus درهم ادغام می شود و مقادیر شاخص‌های علم‌سنجی نیز در سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی متعاقبا اصلاح و روزآمد خواهد شد.

پرسش 8 : چرا تمام مقالات نمایه شده در پایگاه   Scopusبرای اعضای هیات علمی در پروفایل علم سنجی فرد نشان داده نمی شود؟

امکان دارد مقالات در بانک اطلاعاتی Scopus، در گروه‌های Affiliation و یا نوشتارهای نام و فامیل متعددی از فرد قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، ممکن است مقالات فرد در Scopus، در یک Profile واحد و یکتا درج نشده باشد. از آنجا که این سامانه به طور خودکار، اطلاعات علم‌سنجی عضو هیات علمی را از پروفایلی که بیشترین مقالات را پوشش می‌دهد، گردآوری می‌کند، مقالات قرارگرفته فرد در سایر گروه‌های Affiliation و یا اشکال نوشتاری نام و فامیل در آن محاسبه نمی‌شود. بدین منظور لازم است، Profile های متعدد خود را در بانک اطلاعاتی Scopus با یکدیگر ادغام و یکپارچه (Merge) نمایند.